Nu kör vi våra fordon på förnyelsebar biodiesel

För Djupdahls är det en självklarhet att ta sitt miljöansvar och det var också därför de valde att låta alla deras fordon gå över till Biodiesel eller HVO100 som är dess tekniska namn. En diesel som framställs på restprodukter och inte från fossila råmaterial. Fordon som kör med HVO100 ger 90% lägre koldioxidutsläpp* är därmed ett väldigt bra alternativ rent miljömässigt. ”Vi tycker det är lite coolt att vi även kör vår stubbfräs och skotare på HVO 100”.

Vi träffar Henrik Nilsson i företagets stora fikarum i Trönninge. Det har varit hektiska månader. De jobbar nu inte bara med avverkning och stubbfräsning utan även med trädgårds- och fastighetsskötsel.
”Efter att ha inlett ett samarbete med NTs har det gett en hel del positiva effekter och fördelar för båda företagen och det känns naturligtvis väldigt bra.” säger Henrik.

Varför betala mer för diesel?

HVO100 är ett relativt nytt bränslealternativ som dessutom kostar 40-50 öre mer per liter än vanlig diesel. Så hur kommer det sig att ni ändå väljer att köra alla era fordon på detta?
”Det är helt enkelt på grund av de mycket positiva miljöeffekterna. Vi minskar koldioxidutsläppen med 90% och det gör det till ett nästan självklart alternativ rent miljömässigt. Detta bränsle görs på förnybara råvaror som inte är fossila. Här används bland annat skogsavfall, frityroljor och slaktavfall.”

Miljö är ju vårt arbete

”Vi arbetar ju med miljö dagligen. Antingen med skogsbruk eller med trädgårdar. Vi vill ta vårt ansvar i att vara rädd om den och det är ju i detta sammanhanget som HVO100 blev ett naturligt val för oss och NTs tillsammans med vår bränsleleverantör PS Olje. Och även om det självklart kostar företaget en del pengar så har vi ju desto renare samvete när miljöfrågorna kommer på tal. Det är faktiskt inte alla som ens hört talas om det här bränslealternativet och eftersom det är så nytt så är det inte alla fordonsfabrikat som godkänner användningen av det.”

Fler och fler godkänner bränslet

”Men fler och fler bilmärken godkänner bränslet. Volvo gjorde ett stort test med taxibilar som slog så väl ut att man nu har tillåtit alla som kör Volvos dieselfordon i Norden att få tanka dem med HVO100.

Förvirrade regler gällande bränsle

”Det är rätt förvirrat med hur de styrande hanterar frågan kring fordon och bränslen. Bonus Malus och EU:s nya direktiv driver många företagare att titta på äldre fordon på grund av straffskatter. Vi måste ju rimligen titta på hur vi kan få ner miljöpåverkan så mycket det går. HVO100 har mindre miljöpåverkan än en vanlig elbil som kör på en normal europeisk mix av eltillverkning*. Vi hoppas reglerna snart kommer i kapp utvecklingen och verkligheten.
Det känns lite kontraproduktivt att idag betala mer för ett bränsle som i sig är ett mycket bättre alternativ för 
miljön.” säger Henrik Nilsson.

* En del fakta är hämtat från artikeln ”Allt du behöver veta om HVO100” ur Volvomagasinet.

Från minsta tuva till största skog